Zaffique Zin | ZaFood
zaffique-new-logo-white

https://www.youtube.com/watch?v=KdbRp1gojFE&t=3s Sejarah Nasi lemak Hai korang semua,kali ni Zafood nak kongsi dengan korang semua 1 menu yang sememang nya menu wajib bagi kita iaitu Nasi lemak. Hidangan nasi lemak yang merupakan makanan kegemaran orang malaysia tidak kira di negeri mana,sebut aje nasi lemak pasti orang tahu dan...

https://www.youtube.com/watch?v=kKYTr3uc9os Ramai yang mengatakan kalau makan telur dalam jumlah yang banyak boleh menjejaskan kesihatan kerana tahap kolesterol yang tinggi. Namun betul ke apa yang dikatakan itu? Jom sama-sama kita rungkai.hahahah…. Kalau korang nak tahu, sebenarnya amalan memakan telur ayam adalah baik kerana banyak khasiatnya.Ini kerana makanan asli yang...

https://www.youtube.com/watch?v=kXpP8iCUkGE KACANG ALMOND DAN MANFAATNYA Kalau di Malaysia majoriti orang Malaysia lebih mengenali kuih Almond London berbanding kacang Almond itu sendiri,lagi-lagi bila hari raya,betul tak? Orite, kali ini Zafood nak kongsi dengan korang manfaat kacang Almond. Kacang almond adalah kacang yang kaya dengan vitamin dan nutrisi serta memiliki...

https://www.youtube.com/watch?v=uL7OPRuvxX0&t=4s WAKTU YANG SESUAI MENIKMATI GREEN TEA. Masa yang sesuai bergantung kepada sebab sebenar anda menikmati teh hijau, seperti yang kita tahu teh hijau mempunyai beberapa manfaat seperti menguruskan badan,untuk sihat dan juga sebagai antioksidan. Ia adalah antioksidan yang hebat membantu membakar lemak,mencegah nafas berbau, melindungi penyakit janung...

https://www.youtube.com/watch?v=Nr8eXA0JyPE   Yuhuuu…dah makan ke belum tu? Hari ni Zafood nak pergi makan di Food Court Medan Mara. Di sini dengarnya ada gerai Nasi Ayam yang sedap. Sebut jer nasi ayam pasti ramai yang sukakan?. Salah satu resepi yang amat sedap dan ringkas. Di gerai ni hari hari...

https://www.youtube.com/watch?v=giyWgfOu69Q Rasanya orang Malaysia ni dah biasa dengan makanan Tempe ni. Saya mengenali tempe ni semasa berumur 21 tahun. Pada masa tu our family lunch di Wong Solo di Bandar Baru Bangi. Sebuah restoran Indonesia yang menyediakan speciality Ayam Penyet. Di antara lauk sampingan ayam tu...

  https://www.youtube.com/watch?v=mjYgHWTaWjc Semalam syok berjalan jalan ke Pasar Chow Kit, sebab dengarnya makanan basah seperti sayur sayuran, buah buahan, ikan, daging dan ayam jauh lebih murah daripada pasaraya. Sedang berjalan tu ternampaklah buah warna hijau tua cantik berkilat je dilihat dari jauh. Bila dah semakin dekat rupanya...

Di Malaysia makanan Arab sudah tidak asing lagi. Banyak restoren Makanan arab yang tumbuh melata yang menyediakan pelbagai jenis makanan dari pelbagai negara Timur Tengah . Yang paling terkenal adalah Nasi Mandi yang selalunya dihidangkan bersama ayam, kambing dan daging.  Selalunya Nasi Mandi ini menggunakan...

https://www.youtube.com/watch?v=_N6gJN5dkuU Ini bukan sebarang roti canai yang nak Zafood nak sharekan. Ini roti canai yang agak terkenal di KL. Roti Canai Mansion atau Roti Canai Selangor Mansion.  Lokasi kedai ni agak menarik, di tengah bandaraya Kuala Lumpur, bersebelahan Sungai Klang yang warnanya agak indah hihihi.  Kedai...

https://www.youtube.com/watch?v=6cLd5lTzu9g SALAH SATU PUNCA SAYA TURUN 3KG SEMINGGU Bila di fikirkan macam tak logik je. Tapi itulah yang berlaku pada minggu lepas selepas saya membuat detox epal hijau selama seminggu. Selepas mengalami sakit kaki 2 minggu lepas selepas makan seafood, terus saya berfikir perlu buat detok untuk...